Centres d'Interés de dos dies

Walkie-Talkie. Explorem l'ecosistema

Com afecta l'acció dels humans en el medi ambient? Recorregut experimental i d'aventura pel bosc mediterrani per conèixer el nostre ecosistema i la seva biodiversitat. Descobrir la importància d'espècies com el llop, trencant tòpics i falses creences, i promovent l'esperit crític de l'alumne.

Partim d'una breu explicació sobre el model ideal d'ecosistema. Per equips, repartim un quadern de camp i uns walkie-talkies. Anirem superant diverses proves, obstacles i jocs mentre descobrim i investiguem tot tipus de pistes, rastres i racons amagats. No és una activitat competitiva, junts, la bona sort es multiplica i la mala es redueix. Durant el recorregut trobarem el material necessari per realitzar les proves i omplir el quadern de camp: lupes, cinta mètrica, pinces, tisores, claus per descobrir els missatges secrets, etc. Aconseguirem les respostes al problema del desequilibri del nostre ecosistema? Aconseguirem trobar al llop?

el nostre ecosistemaOBJECTIUS

--> Promoure les actituts del solidaritat, cooperació i sostenibilitat en els alumnes.
--> Conèixer les claus i funcionament bàsic del nostre ecosistema.
--> Fomentar la implicació i el compromís amb una causa: la protecció legal del Llop Ibèric en el nostre territori.
--> Entendre realment al llop i el seu comportament.
--> Conèixer el perquè del seu extermini i el seu retorn a Catalunya.
--> Exposar la situació actual de l'espècie en el nostre país.

 

 

 

 

EXPLORACIÓ

VEGETACIÓ
Cercar mostres d’arbres mediterranis fent ús del quadern de camp.

OBSERVATORI
Identificació dels animals del bosc amb l'ajuda de binocles. Això, sí, caldrà fer silenci... (ssshhh) per trobar com a mínim 15 dels 19 animals que hi ha.

ATZAR
Tindrem sort? Perdrem o guanyarem targetes? Com afecten a l'ecosistema els factors meteorològics com les pluges, els incendis, la sequera, les plagues...

SEGUIR I IDENTIFICAR LES PETJADES
Seguir les petjades i descobrir a quin animal pertanyen i el seu cau. Trobarem unes caixetes misterioses... que hi haurà a dins? Necessitem una clau per obrir-les...

 TRIA EL TEU CAMÍ
Si voleu continuar el camí, primer haureu de superar aquesta prova. Us heu fixat be en totes les petjades que hem identificat abans? Anem a comprovar-ho tot exercitant la memòria.

ATZAR. TRIA LA TEVA RESPOSTA
Hi ha factors humans que fan malbé la flora i la fauna del nostre ecosistema però també hi ha actuacions que les defensen i protegeixen com la plantació solidària d'arbres, la creació de parcs naturals i la rehabilitació de la fauna salvatge... posem a debat l'enunciat que ens ha tocat, a qui li tocarà defensar-ho i a qui li tocarà posar-lo en qüestió?

TERANYINA
Aconseguireu travessar tots la teranyina sense tocar un sol fil? Compte, els picarols us delataran!

INTERPRETACIÓ DE RASTRES
Haurem de mesurar i observar les petjades amb lupa per identificar-les i confirmar que es tracta de la correcta. Saber de què s'alimenten els animals ens pot ajudar a l'hora d'identificar a quin animal pertanyen les femtes. Les restes de menjar també ens poden ajudar a identificar quin animaló pertanyen. I altres rastres que s'hauran d'interpertar i analitzar, com nius, troncs podrits amb resta de pèls, ous eclosionats...

MISSATGE SECRET
Hem d'aconseguir trobar el llop. Sabem que estem a prop perquè li hem seguit el rastre fins aquí! Però, quina és la contrasenya per sol.licitar les últimes coordenades? Tindrà relació amb els missatges secrets que hem trobat dins les caixetes?

CAU DE LLOP
Immortalitzeu el moment amb una foto d'equip amb la polaroid i la poseu al vostre quadern de camp!

 

Cloenda: Buscarem un racó tranquil on repassarem el nostre quadern de camp i ens plantajarem que és el que podem fer per tal de millorar el nostre ecosistema i fer del nostre un món millor.

 

SUPERVIVÈNCIA

Cal construir una brúixola, aprendre a fer un refugi, saber què podem menjar i què no per poder sobreviure al bosc. Tindrem prou aigua? Cal tenir en compte no quedar-nos sense!

Estem perduts en un entorn desconegut, i ens anirem trobant en diferents situacions on la col.laboració entre equips és imprescindible per acabar l'activitat amb èxit.

Funcionament amb 4 equips que col.laboren, no competeixen! I cada equip ha de triar 2 objectes per iniciar la seva "prova de supervivència". No serà fàcil triar entre mòbil, paper higiènic, pilota, arc, llumins, manta, guia de plantes silvestres, llaminadures, pinta, raspall de dents, xampú, lot, coixí, farmaciola...

Per començar a orentar-nos, en primer lloc caldrà hidratar-nos. Entre tots bevem 150ml d'aigua, no més, ja que encara hem d'afrontar diverses situacions. A cada una de les fites que ens trobem ens anirem hidratant obligatòriament.

Si treballem plegats arribarem més lluny!

 

QUI ÉS QUI?

Joc actiu cooperatiu. Juguem al Joc de Qui és Qui. Repartim unes targetes a l'atzar que farem servir per jugar i que mostren el dibuix d'un animal per una cara i un objectiu, i un joc per l'altra. Ens trobarem amb llops, senglars, cérvols, ocells, granotes, abelles, mosquits, i alguns més.

Una vegada que cada jugador té una targeta, l'amaga. Tots els nens i nenes s'escampen pel terreny de joc i... comencem!

Per tal d'aconseguir el seu objectiu, cada jugador ha d'anar desafiant als altres jugant una partida al joc de la targeta.

Finalitzarem aquest divertit joc comentant la jugada entre tots.


icon pdfVersió per imprimir

Dades de Contacte

Camí de Can Ribas s/n
08415 BIGUES I RIELLS (Barcelona)
T 93 865 63 30

colonies@canribas.com

Avís legal

On som?