Centre d’interès “Walkie-Talkie”

Cicle Inicial, Mitjà i Superior

Recorregut experimental i d’aventura amb walkie-talkies pel bosc mediterrani per conèixer l’ecosistema i la seva biodiversitat, com la importància d’algunes espècies, per exemple el llop.

Dinàmica:

  • Expliquem breument el model ideal de l’ecosistema.
  • Repartim un quadern de camp i walkie-talkies als alumnes.
  • Superem proves, obstacles i jocs mentre investiguem pistes, rastres i racons secrets.
  • Proporcionem el material necessari: lupes, cinta mètrica, pinces, tisores, etc.

Objectius:

  • Promoure la solidaritat, cooperació i sostenibilitat.
  • Conèixer les claus i el funcionament bàsic del nostre ecosistema.
  • Fomentar la implicació i el compromís amb una causa: la protecció legal del llop ibèric al
    nostre territori.
  • Aprendre sobre el llop i el seu comportament, el seu extermini i retorn a Catalunya.
  • Exposar la situació actual de l’espècie al nostre país.

Activitats:

  • Exploració
    • Walkie-talkie: la nostra missió és trobar el cau del llop, així que comencem el recorregut utilitzant els walkie-talkies per contactar amb els experts en llops, qui ens ajudaran a esbrinar la contrasenya.
    • Atzar de la natura: llancem el dau, proposem una solució a cada fenomen meteorològic i aprenem com afecten els factors meteorològics (pluges, sequera, incendis, plagues, etc) a l’ecosistema.
    • Identificar les empremtes: seguim les petjades i descobrim a quins animals pertanyen.
    • Tria el teu camí: posem a prova la nostra memòria.
    • Atzar del factor humà: aprenem com afecten els factors meteorològics i els factors humans a l’ecosistema. I també debatem sobre actuacions que el poden protegir, com la plantació solidària d’arbres, la creació de parcs naturals, la rehabilitació de la fauna salvatge, etc.
    • Teranyina: travessem una enorme teranyina sense tocar els fils, les aranyes ens vigilen.
    • Enigmes: juguem a trobar la pregunta i la resposta i coneixem curiositats dels animals i l’ecosistema que ens envolta.
    • Interpretació dels rastres: analitzem rastres (restes de menjar, nius, pèls, femtes, etc) per identificar a quins animals pertanyen.
    • Cau del llop: si desxifrem els missatges secrets, trobarem el cau del llop. Cicle Inicial, Mitjà i Superior
  • Supervivència
    • Construïm una brúixola i un refugi i aprenem què podem menjar per sobreviure al bosc.
    • Escollim, en equip, els nostres 2 objectes imprescindibles (llumins, telèfon mòbil, paper higiènic, raspall de dents, guia de plantes silvestres, manta…) per superar la prova de supervivència.
    • Aprenem la importància de mantenir-nos hidratats, hidratant-nos obligatòriament a cada una de les fites.
  • Qui és qui
    • Amaguem al terreny de joc unes targetes que contenen un animal, un objectiu i un joc. Ens retem a superar els jocs per guanyar la partida.